Zrozumieć Dropshipping

17.07.2017 r.
Tagi:
  • eCommerce
  • Podstawy

Dropshipping jest to proces gdzie właściciele sklepów internetowych mogą sprzedawać produkty konsumentom bez konieczności posiadania ich w fizycznym stanie. Jest to w zasadzie model, który umożliwia właścicielom zakup produktów indywidualnie bezpośrednio u hurtownika, a następnie wysłanie produktu bezpośrednio od hurtownika do klienta. Takie rozwiązanie wydaje się być idealnym ponieważ nie trzeba posiadać produktów, magazynu oraz martwić się o płynność finansową.

Ilustracja

W zasadzie właściciel sklepu nie widzi produktu, który sprzedaje klientowi. Możesz zastanawiać się czy jest to model doskonały? Nie do końca. Ta metoda posiada taką samą liczbę korzyści ile wad i postaram się szczegółowo zgłębić temat.

Dropsipping jest metodą łańcucha dostaw

Sprzedawca nie posiada produktu na stanie, lecz przekazuje zamówienie i dostarcza go do innego detalisty lub hurtowni który to następnie dostarcza produkt do docelowego klienta. W tym procesie zysk jest na różnicy między ceną hurtową, a detaliczną. Niektórzy sprzedawcy ustalają procent sprzedaży w formie prowizji płaconej przez sprzedawcę w hurtowni.

Potrzebny jest mały kapitał

Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest bardzo niski nakład finansowy potrzebny na uruchomienie sklepu internetowego. Wystarczy tak naprawdę sklep internetowy oraz marketing. Nie trzeba uwzględniać kosztu magazynowania towaru oraz zakupu. Poprawia się znacznie cash flow poprzez brak zatorów między niesprzedanymi produktami, a bieżącymi kosztami operacyjnymi. Zamówienie = Zysk, ale czy na pewno? Kontynuujmy.

Łatwy model na start

Jedyna trudność to ustalenie procedur potrzebnych na spięcie całego łańcucha zależności w procesie zamawiania towaru po etap dostarczenie towaru do klienta. Jeżeli nie musisz zajmować się magazynem to biznes staje się całkowicie cyfrowy. Oto lista rzeczy którą pominiesz podczas rozpoczynania biznesu ecommerce:

  • Obsługa magazynu (zarządzanie i płatność za przestrzeń magazynową)
  • Pakowanie i dostarczanie kurierowi przesyłek
  • Sprawdzanie zapasów oraz analiza stanów produktów na magazynie
  • Obsługa zwrotów oraz nieodebranych zamówień
  • Zamawianie produktów do magazynu oraz planowanie zamówień

Małe koszta

Twoje koszta ogólnie są niskie, ponieważ nie musisz zajmować się zakupem zapasów ani zarządzać magazynem. Ciekawostką jest to, że większość udanych firm dropshippingowych jest prowadzona z domów, co drastycznie obniża koszty. Potrzebujesz sklep internetowy, laptopa i połączenie z internetem. Oczywiście gdy Twój sklep rośnie, Twoje wydatki wzrosną, lecz i tak w porównaniu z tradycyjnym modelem biznesu koszt będzie znacznie mniejszy.

Twój sklep nie potrzebuje stałej lokalizacji

Przedsiębiorstwa tego typu mogą być uruchamiane i prowadzone z dowolnej lokalizacji na świecie pod wyjątkiem, że kanały komunikacji z klientem oraz dostawcami są otwarte i prowadzone online.

Szeroki wybór asortymentu w Twoim sklepie

Nie musisz kupować produktów ani martwić się o ich sprzedaż lub zmianę trendów zakupowych wśród klientów. Tym samym możesz oferować szeroką gamę produktów i dostosowywać swoją ofertę zgodnie z potrzebami klienta. Produkty są wirtualne więc dowolnie możesz operować nimi w strategii marketingowej.

Łatwa skalowalność biznesu

Twój biznes jest wirtualny i nie posiada ograniczeń które istnieją w klasycznym modelu sklepu internetowego. Kiedy liczba zamówień się zwiększa to nakład pracy zwiększa się u hurtownika, w Twoim biznesie zwiększa się ruch na serwerze i oczywiście zyski. Wyobraźmy sobie sytuację jaka miałaby miejsce w klasycznym sklepie internetowym podczas zwiększenia się liczby zamówień. Każde z zamówień należy indywidualnie zamówić, a przy dużej ilości zamówień potrzebny jest większy nakład pracy – należy zwiększyć liczbę pracowników na magazynie. Kiedy produkty zostaną sprzedane to należy uzupełnić asortyment na magazynie co równa się z zwiększeniem zamówienia w hurtowni. To zarazem spowoduje, że będziemy zmuszeni do rozszerzenia przestrzeni magazynowej. Z ulgą oddychają Ci co mają zapas przestrzeni.

Omówiliśmy większość zalet Dropshippingu i wydają się być lukratywne. Więc jakie są wady takiego modelu?

Dropshipping może robić każdy. Zatem witaj konkurencjo!

Inwestycja jest bardzo mała aby zacząć sprzedawać w tym modelu. Wystarczy nam dobrze zrealizowany sklep internetowy oraz budżet na marketing. Ponieważ łatwo jest rozpocząć, wielu e-przedsiębiorców zaczyna od tego modelu. Ten fakt sprawia, że konkurowanie na tym samym polu co wielu innych powoduje, że nie jest łatwo dotrzeć do potencjalnego klienta. Co prawda klienci głównie kierują się najniższą ceną, a w tym przypadku mając opisywany model moglibyśmy tym konkurować – niestety konkurencja będzie tak samo działać. To spowoduje także niestety dużą utratę marż. Niestety takie zaniżanie cen odbija się ogólnie  negatywnie na branży ecommerce. Więc nie rób tego i daj zarobić naszym klientom! : )

O tym co można zrobić by wyróżnić się na tle konkurencji napiszemy w następnym artykule.

Praca z wieloma dostawcami

Chcąc oferować szeroki asortyment najprawdopodobniej zdecydujemy się na współpracę z kilkoma dostawcami. Śledzenie przesyłek i obsługi zamówień jest ogólnie trudne w tej sytuacji i liczymy najczęściej na profesjonalizm naszych partnerów. O problemach na tym etapie jeszcze porozmawiamy. Co zatem jeżeli klient w naszym sklepie zamówi towar pochodzący od różnych dostawców? Np. Sprzęt komputerowy będzie pochodził od dostawcy X, a smartphone od dostawcy Y?

Klient otrzyma towar w dwóch dostawach, a wiadomo, że koszt dostawy może się różnić. Nie można oczekiwać aby klient opłacił podwójną przesyłke. Niestety na takim problemie logistycznym stracimy poprzez pokrycie dodatkowych kosztów dostawy.

Błędy dostawców

Bierzesz odpowiedzialność za procesy, które outsourcujesz na zewnątrz firmy. W tym przypadku będą to dostawcy. Każdy człowiek jest omylny i tym samym błędy w pakowaniu lub obsłudze zamówienia się zdarzają. Jeżeli któryś dostawca popełni błąd, będziesz musiał przeprosić i jak najszybciej rozwiązać problem który klient zgłasza. Klienta nie interesuje problem wewnątrz Twojego łańcucha procesów, pamiętaj o tym!

Musisz także zwracać uwagę na to z kim współpracujesz. Dostawcy którzy oferują najniższą cenę mogą ciąć koszta na jakości opakowań, czasie wysyłki lub jakości obsłudze zamówień.

Podsumowanie

W niniejszym artykule dość obszernie omówiliśmy zagadnienie dropshipingu oraz zalety i wady tego rozwiązania. Można odczuć, że model ten jest warty sprawdzenia i jak najbardziej polecamy ten model zwłaszcza firmom, które dopiero zaczynają od branży ecommerce. Przed podjęciem tego modelu należy bardzo wnikliwie sprawdzić wszystkie procedury, które mają działać między klientem, a hurtownią. Jeżeli jesteś przekonany do tego modelu koniecznie nawiąż z nami kontakt abyśmy mogli zaproponować Tobie najlepsze i sprawdzone rozwiązania które działają u naszych klientów.