Co należy ustalić przed realizacją sklepu internetowego?

04.09.2017 r.
Tagi:
  • eCommerce
  • Podstawy

W ciągu ostatnich kilku lat prac z dziesiątkami klientów, wypracowaliśmy pytania które zadajemy przed rozpoczęciem współpracy nad sklepem internetowym. Najczęściej dzielimy zadawanie pytań na dwa etapy zależnie od długości sesji z klientem. Na każdej sesji staramy się jak najbardziej zrozumiec biznes klienta oraz jakie procesy panują wewnatrz organizacji tak by współpraca była jak najbardziej dopasowana do oczekiwań klienta.

I etap zbierania informacji

  • Jakie są cele biznesowe projektu? Czy są definiowane na poziomie handlowym, marketingowym czy innym?
  • Czy został zdefiniowany budżet dla projektu?
    • Na analizę i projektowanie
    • Na strategię marketingową
    • Na projektowanie graficzne
    • Na wdrożenie technologiczne
    • Na rozwój systemu
    • Na działania marketingowe
    • Na działania PR
  • Pod jaką marką będzie działał projekt? Czy tworzona będzie nowa marka?
  • Czym firma się zajmuje?
  • Czy projektujemy, programujemy i wdrażamy tylko sklep internetowy, czy także dodatkowe systemy?
  • Czy projekt informatyczny powinien być prowadzony zgodnie z metodologią narzuconą przez klienta czy my decydujemy o metodologii prowadzenia projektu? Prowadzimy projekty w dwóch metodologiach – waterfall oraz agile scrum
  • Czy ustalono już odgórny timeline dla projektu?
    • Ile czasu przewidziano na etap analityczno-projektowy?
  • Ilość produktów obecnie
  • Ilość produktów docelowo
  • Charakterystyka sprzedawanych produktów
  • Charakterystyka grup odbiorców
  • Na jakich rynkach ma być obecny projekt?
  • Ile wersji językowych ma być w sklepie internetowym?
  • Czy wybrano na jakiej platformie ma zostać zrealizowany sklep internetowy (magento / prestashop)
  • Z jakimi systemami ma integrować się sklep internetowy?
    • System planowania zasobów (ERP)
    • System zarządzania magazynem (WMS)
    • Allegro
    • Ebay
    • Amazon
    • Ceneo / Nokaut / porównywarki
    • Opineo / opinie
    • Systemy lojalnościowe
    • Inny (jaki?)
  • Jakie systemy płatności mają zostać zintegrowane?
    • PayPal
    • PayU / Przelewy 24 / DotPay / inne
    • Płatność za pobraniem
    • Płatność czekiem bankowym
    • Inne (jaki?)
  • Jakie systemu kurierskie mają zostać zintegrowane?
    • DHL
    • GLS
    • Pocztex
    • Inpost (paczkomaty)
    • Inne (jaki?)
  • Czy klient posiada hosting? Jeżeli nie to można przygotować ofertę
  • Jakie funkcjonalności ma posiadać sklep? Należy zrobić wywiad lub samemu zaproponować
    • Polecane produkty
    • Bestsellery
    • Nowości
    • Sprawdzanie ilości produktów w danych placówkach
    • Możliwość odbioru w dowolnym salonie (click & collect)
    • Ostatnio przeglądane produktu
    • Inni kupili także w podsumowaniu koszyka
    • Moduł bloga
    • Funkcjonalność B2B
    • Komentarze i oceny
    • Slider bannerów na stronie głównej
    • Blok Inne produkty w tej samej kategorii

II etap zbierania informacji

  • Z kim (stanowisko, miejsce w strukturze organizacji) będziemy współpracować po Waszej stronie?
  • Czy istnieje w firmie odrębny dział IT? Czy możemy prosić o Kontakt do Dyrektora Działu?
  • Czy podczas realizacji projektu będziemy kooperować z firmami trzecimi?
  • Jakie zalety mają obecnie posiadane rozwiązania eCommerce?
  • Jakie wady mają obecnie posiadane rozwiązania eCommerce?
  • Ilość sklepów internetowych obecnie
  • Wielkość sprzedaży obecnie
    • Obrót
    • Ilość wysyłek
  • Wielkość sprzedaży docelowo
    • Obrót
    • Ilość wysyłek
  • Ilość unikalnych użytkowników obecnie
  • Ilość unikalnych użytkowników docelowo